
Топ мениджърите на България 2021: Светлана Стефанова, ФААК БГ
23.11.2021Светлана Стефанова е завършила специалностите „Изчислителна техника“ и „Промишлен дизайн“ в Русенския университет „Ангел Кънчев“. От 2003 г. има придобита образователна и научна степен доктор по специалността „Автоматизация на области от нематериалната сфера“. От създаването ѝ през 1996 г. ръководи дейността в България на американската група DATAPARK (основно дружество „Ди Ес Ейч“ ЕООД), която продаде през 2012 г. бизнеса си на италианската група FAAC. От 2008 до 2012 г. е член на СД на американското дружество майка. Изпълнителен директор е на българското дружество „ФААК България“ ЕАД на FAAC Spa от придобиването на бизнеса в страната през 2012 г. Директор на ЦКБ АД, клон Русе, от 2004 г. до момента. Член на СД на „Параходство БРП“ АД. Преподавател от 1990 г. и доцент по научната специалност „Автоматизирани системи за обработка на информация и управление (компютърни графични системи)“. Член на ACM.
„ФААК България“ води началото си от американската група Datapark, позната на световните пазари с инсталации на паркинг системи в Северна и Южна Америка, Европа и Австралия. Развойната дейност в България започва 1995 г. в Русе, а две години по-късно стартира и производствена дейност. На територията на бившия завод „Терма“ в Тутракан е изградена производствената база на дружеството, която постепенно прераства в голям индустриален парк. През 2012 г. Datapark става част от семейството на FAAC – световен лидер на пазара за автоматизирани системи. Една година по-късно се създава и запазената марка HUB Parking Technology, като центърът за развойна дейност в Русе става най-голямото подобно звено в бизнеса с продукти за платени паркинги на групата. В същото време заводът в Тутракан се разширява с нови производствени мощности (автомати за врати, входно-изходни устройства, бариери и много др.), като по този начин „ФААК България“ задоволява потребностите на пазарите на ФААК по цял свят.
Мениджър на годината”е най-авторитетното бизнес състезание в страната, в което успехите на лидерите се оценяват по специална за конкурса методология. През 2020 година конкурсът надскочи обективните препятствия и разгърна още повече потенциала си. Създадохме документален филм посветен на финалистите в конкурса. Направихме аналогия между бизнеса и спорта и потърсихме онези качества, които правят от мениджъра и спортиста силни хора, достойни за отличие.
През 2021 година надградихме идейно проекта и заснехме филм, който представя финалистите през призмата на творческия дух и креативността. Заедно с участниците нарисувахме портрет на изкуството в бизнеса. Телевизионната премиера на филма ще се състои на 28 ноември от 16.00 часа по bTV.
„Мениджър“ стартира поредица, в която финалистите отговарят на важни за бизнес сектора, в който оперират въпроси. В следващите дни ще ви представим разговорите, които проведохме с всеки един от тях, а на 28 ноември от 16.00 часа по bTV ще имате възможността да се потопи изкуството на успеха. На финала България ще види и кой е новият Мениджър на годината.
Представяме ви Светлана Стефанова, генерален мениджър на „ФААК България“
Заобиколени сме с все повече „умни“ устройства, които да вършат повече неща вместо нас
- Каква е прогнозата ви за развитие на сектора? От какво ще зависи да се поддържа и ускори растежът?
- Секторът на автоматизираните системи се развива все по-динамично, като ковид-кризата само ускори този процес. Заобикаляме се с все повече „умни“ устройства и очакваме те да вършат част от дейностите вместо нас. Секторът, в който работи FAAC, от години развива безконтактните технологии и онлайн разплащания. И ако до скоро тези нововъведения бяха нещо екзотично за крайния клиент, то днес те вече са необходимост в ежедневието ни. Продуктите ни са все по-силно ориентирани в тази посока. Например новото ни поколение входно-изходни устройства за платено паркиране се използват от клиентите само чрез жестове с ръка.
Във връзка с тази интензивна дигитализация във всички области на живота очакванията ми са през следващите години да се набляга приоритетно на софтуерните решения, както и нуждата от специалисти в IT индустрията да нараства, като се разкриват нови, непознати в миналото работни места.
- Как се отрази пандемията върху бизнеса ви? Отчетохте ли спад, задържане или скок на приходите?
- Не приемам като проклятие, а като благословия смутните времена. Световната търговия беше засегната от нарушената логистика и затворените граници. Наложените ограничителни мерки доведоха до потискане на предлагането и търсенето и неритмичност в работата. За да продължим да работим адекватно, бяхме принудени да преразгледаме всички процеси в компанията. И в много аспекти открихме неочакван потенциал за усъвършенстване. Продължителният период на икономически растеж и благоприятна среда ни бяха успокоили, а пандемията ни напомни, че нищо не е даденост. Нищо освен уменията, които сме натрупали. Затова се фокусирахме върху хората – увеличихме обученията, освободихме се от микроменажирането, където го имаше, дадохме по-голяма свобода и делегирахме повече отговорности.
Поради спецификата на бранша и бързата адаптация към новите реалности пред нас се откриха и нови възможности. Сътресението за нас бе временно с бързо и успешно овладяване на ситуацията, без продължителен спад в приходите. Глобалната пандемия не доведе до съкращаване на работни места, дори напротив – разкриваме поетапно нови.
- Кое беше новото умение, което развихте по време на пандемията?
- Интересен извод, до който стигнахме като следствие от пандемията, е, че работните срещи могат успешно да се водят и виртуално, без винаги да се налагат скъпоструващи и продължителни пътувания в страната и чужбина.
Новото умение, което развихме в нашата компания, е различният начин на комуникация. Като имам предвид не само on-line формата, характерна повече за развойния ни център и администрацията. В производствените ни звена това е трудно приложимо. Другият аспект в комуникацията е по-човешките взаимоотношения. Новата ситуация ни сближи повече, направи ни съпричастни, всички се усетихме един екип без значение от позицията. Информираността и координираните действия между отделите винаги са били от ключово значение, но сега придобиха нов смисъл. Смятам, че точно това ни помогна да се справим и да постигнем дори по-добри от очакваните резултати.
Генерален спонсор на 14-то издание на конкурса "Мениджър на годината" е А1.
Състезанието за висши мениджърски постижения се провежда и с подкрепата на: Fibank, Johnnie Walker , Bulgaria Insurance , British American Tobacco Bulgaria, Volkswagen България, Метрореклама
Медийни партньори са: bTV, БТА, БНР, dir.bg, Дарик, 24 часа, Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, BulFoto
Календар
- 10.07.2022
Краен срок за заявяване на участие в "Мениджър на годината 2022"
- 11.07.2022
Начало на Етап II
- 20.09.2022
Пресконференция за обявяване на финалистите в конкурса